Eerder dit jaar kwam er een nieuwe VvE bij ons binnen. Zoals gebruikelijk lichten we dan eerst alles door aan de hand van een lijst met 90 onderdelen, van de splitsingsakte en de bouwkundige staat tot aan de onderhoudscontracten en het spaargeld van de VvE. Zo weten we precies wat de stand van zaken is en waar actie nodig is. Bij deze VvE was er bouwkundig veel werk aan de winkel: het dak, de liften en de collectieve stookinstallatie waren aan vervanging toe en het was flink stoken om het in de herfst en winter in de matig geïsoleerde appartementen warm te krijgen.

Het nieuwe VvE-bestuur wist dat ook en had al een duidelijke visie wat er met het gebouw moet gebeuren: ze willen het dak vervangen én verduurzamen naar een nul-op-de-meter-standaard door goede isolatie aan te brengen. Ze willen het dus gelijk goed aanpakken en daarbij is natuurlijk de hulp van VvE Metea meer dan welkom. De liften willen ze compleet vernieuwen, waarbij de zware draaideuren vervangen worden door automatische schuifdeuren. Die vernieuwing zorgt voor een energiebesparing van 50 procent, maakt de liften sneller én zorgt dat ze voldoen aan de nieuwste normen. Over de collectieve stookinstallatie zijn ze nog aan het nadenken over een slimme, duurzame vervanging: is een gasgestookte installatie in combinatie met bijvoorbeeld een warmtepomp mogelijk?

Ik hoor u denken: “Leuke plannen, maar welke impact heeft dit op de maandelijkse VvE-bijdrage?” Dat snap ik, uiteindelijk moeten de investeringen betaald worden. Als VvE-manager maak ik het makkelijk voor het VvE-bestuur om beslissingen te nemen. Daarom heb ik een grote rekensom gemaakt en alle kosten voor het benodigde onderhoud bij elkaar opgeteld. Zo kwam ik uit op een éénmalige bijdrage van 16.000 euro per VvE-lid. Dat is natuurlijk geen optie. Maar niks doen was dat ook niet. Hoe doe je het immers met oudere bewoners als de lift straks kapotgaat? Samen met mijn collega’s ben ik de mogelijkheden gaan uitpluizen: wat doe je als de VvE groot onderhoud wil uitvoeren, maar niet alles uit het reservefonds kan betalen? En hoe houd je het dan betaalbaar voor de VvE-leden?

We kwamen uit bij een VvE Energiebespaarlening via het Nationaal Warmtefonds. Daarmee kun je groot onderhoud financieren als je dat combineert met verduurzamingsmaatregelen. Bijvoorbeeld als je niet alleen de dakbedekking vervangt, maar het dak ook gelijk goed isoleert. Of als je de liften niet renoveert, maar energienieuwe zuinige liften ter vervanging kiest. Als VvE-beheerder zijn we gewend om complexe onderhoudsberekeningen te maken, maar bij deze rekensom moest ik even aan mijn achterhoofd krabben: klopt dit echt? Wie ik het ook voorlegde, telkens kwam dezelfde uitkomst eruit: als de VvE 1,2 miljoen euro bij het Nationaal Warmtefonds leent om dit onderhoud duurzaam op te lossen, gaat de maandelijkse VvE-bijdrage omlaag! Dat komt doordat de investering wordt uitgesmeerd over een looptijd van 20 jaar en de stook- en elektriciteitskosten sterk gaan dalen – want die besparing rekenen we natuurlijk ook mee.

Om in aanmerking te komen voor de VvE Energiebespaarlening, moet de VvE haar zaken goed op orde hebben. Zo mogen er geen betalingsachterstanden zijn en moet er een duurzaam Meerjarenonderhoudsplan (MOP) zijn opgesteld. Op de Algemene ledenvergadering hebben we een het plan aan de leden voorgelegd en die bleken al vrij snel eensgezind: hiervoor moeten we gaan!

Wat nu nog resteert, is alle offertes aanvragen, zorgen dat de VvE aan alle voorwaarden voldoet en de lening aanvragen. Daarna gaan mijn collega’s van de afdeling bouwkunde de werkzaamheden begeleiden en geniet deze VvE straks, ondanks hun beperkte eigen middelen, toch van een energiezuinig, comfortabel, milieubewust en toekomstbestendig gebouw.

Dimitry Zwaay is sinds begin 2020 VvE-manager bij VvE Metea. Hij waagt zich graag aan ingewikkelde vraagstukken. Door zijn enthousiasme en directe aanpak worden zaken snel opgepakt. Ook haalt hij veel plezier uit intensief samenwerken met VvE’s, leveranciers en andere betrokkenen.