Nadat zijn dochter in 2016 een flat kocht in een slecht onderhouden gebouw in de Aubadestraat in Nijmegen, stelde Frank Goeden in 2020 voor dat hij de externe VvE-voorzitter werd. Ook schakelde hij VvE Metea in. “Het complex is gebouwd in 1966 en had dringend een grondige renovatie nodig, maar de VvE bestond alleen op papier. Ik kon hier dus wel wat professionele ondersteuning gebruiken.”

Overstappen van VvE-beheerder

“Sinds 2014 werk ik al met VvE Metea samen”, vertelt Goeden. “Bij mijn VvE in Weert hebben we het Admira-pakket. Maar voor het gebouw in Nijmegen was veel meer ondersteuning nodig. Toen mijn dochter haar appartement daar kocht, werkte de VvE al wel samen met een grote VvE-beheerder. Maar die presteerde slecht; de telefoon werd niet opgepakt, er werd niet gereageerd op mails of storingen, ze vroegen een belachelijk hoge fee en organiseerden Algemene Ledenvergaderingen (ALV) niet op tijd – en daar kwam ook bijna niemand opdagen. Voor de noodzakelijke renovatie heb je een sterk bestuur nodig, daarom heb ik voorgesteld om als externe bestuurder toe te treden en het gebouw naar een renovatie te leiden. Ook stelde ik voor over te stappen naar VvE Metea. Met beiden ging de ALV akkoord.”

Proactieve VvE-manager

“Het grootste probleem van de VvE was de participatie. Het complex telt zestien appartementen, negen garages en elf eigenaren, maar er gebeurde niks, er was geen medewerking”, gaat Goeden verder. “Samen met Dimitry Zwaay van VvE Metea ben ik aan de slag gegaan om de interesse en participatie te verbeteren en de noodzakelijke stappen te zetten om de renovatie te kunnen uitvoeren. Ook hebben we, om juridisch geldige beslissingen over de nodige renovatie en verduurzaming te kunnen nemen, nog voor de uiteindelijke stemming de meeste eigenaren persoonlijk benaderd, de casus persoonlijk uitgelegd, vragen beantwoord en volmachten verzameld indien nodig. Zijn ondersteuning was geweldig, veel meer dan je van een VvE-beheerder zou verwachten. Zelfs telefoontjes op zondagavond en dan zat hij ’s ochtends vroeg alweer in de mail. Ik heb zelden met zo’n betrokken en proactieve manager gewerkt.”

93 procent opkomst en bijna unaniem akkoord

Nadat de ALV had ingestemd met de verduurzaming en renovatie, kwam de volgende uitdaging: de financiering. “We klopten aan bij het warmtefonds, bij overheden op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau, maar die werkten zeer traag en leken eerder tegen te werken”, aldus Goeden. “Uiteindelijk kwam Dimitry op het idee de grooteigenaar in onze VvE te vragen of hij als financier wilde optreden – en die stemden ermee in op basis van onze casus! Dimitry zorgde daarna nog met VvE Metea dat die VvE-lening flexibel werd met een mogelijk jaarlijkse volledige aflossing voor onze eigenaren.” Afgelopen september kon de ALV daardoor stemmen op het verduurzamingsplan ter waarde van 530.000 euro. “Er was een geweldige opkomst en bijna iedereen stemde vóór! Dat is een enorm verschil met 2020, toen ik hier startte. VvE Metea heeft hieraan een flinke bijdrage geleverd; ze denken mee, durven buiten de kaders te treden en komen met slimme ideeën!”