Wat doe je als je de rookgasafvoerkanalen en cv-ketels moet vervangen in een appartementencomplex met 83 woningen? VvE De Plantenaer in Alblasserdam besloot deze werkzaamheden aanvankelijk zelf te laten uitvoeren. Toch riep VvE-voorzitter Leo Hartkoren de hulp van VvE Metea in: ‘Samen met het bestuur wisten zij de Algemene Ledenvergadering te overtuigen. Toen kwam het project echt van de grond.’

Eigen en gemeenschappelijke delen

Wanneer een koolmonoxidealarm afgaat, is dat nooit een goed teken. Voor VvE De Plantenaer was het aanleiding om onderzoek te laten doen naar de rookgasafvoeren: was alles wel in orde? De cv-ketels zijn in menig VvE-complex eigen verantwoordelijkheid, maar de rookgasafvoeren zijn vaak een gemeenschappelijke aangelegenheid. Omdat het moeilijk is zeker te zijn dat cv-ketels in een gebouw goed zijn aangesloten en periodiek worden onderhouden, is het daarom verstandig als VvE scherp te zijn op die rookgasafvoeren. Het VvE-complex in Alblasserdam kreeg, op basis van het onderzoek, het advies de rookgaskanalen te vervangen.

Nieuwe cv-ketel nodig

“Ons gebouw is van 2004, dus zo oud is het nog niet”, vertelt Leo Hartkoren. “Toch was vervanging van de rookgasafvoeren noodzakelijk. Daarnaast kon op een rookgaskanaal dan alleen een soort cv-ketel worden aangesloten. Dat maakte dit project extra ingewikkeld, want dat betekent dat je achter de deur bij VvE-leden moet komen. Sommige eigenaren moesten zelfs een nieuwe cv-ketel aanschaffen. Zo eenvoudig is dat niet geregeld natuurlijk.”

Deskundige inschakelen

Het bestuur van de VvE schakelde twee partijen in om het project in gang te zetten, maar na twee à drie jaar zetten ze een streep onder de samenwerking. “Deze partijen waren duidelijk meer voor zichzelf bezig in plaats van voor het belang van de VvE. Ze konden geen antwoord geven op kritische vragen en kwamen met steeds hogere prijzen.” Uiteindelijk klopte de VvE aan bij Breman Installatietechniek uit IJsselmuiden voor de rookgaskanalen, bij De Bruijn BV uit Ridderkerk voor de installatie van de cv-ketels én bij VvE Metea voor de begeleiding. “Als bestuur dachten we eerst dat we het zelf wel konden. Maar we hadden een bouwkundige nodig, iemand die het project kon begeleiden en samen met het bestuur de Algemene Ledenvergadering kon overtuigen. Dat bracht VvE Metea.”

ALV overtuigen

Samen met VvE Metea zijn de totale kosten in kaart gebracht, is vastgesteld welke cv-ketels vervangen moesten worden en wie daarvoor gecompenseerd kon worden. Hartkoren: “Dat is echt uitstekend verlopen, ondanks dat we aan VvE-eigenaren een eigen bijdrage van 3.000 euro vroegen en zo’n 60 procent van de cv-ketels vervangen moest worden. Veel eigenaren moesten bovendien hun onderhoudscontract opzeggen, want dat cv-onderhoud wordt nu een VvE-aangelegenheid. Het bestuur en VvE Metea hebben heel veel energie gestoken in het overtuigen van de leden. En dat werkte; in twee vergaderingen hadden we akkoord en in nog geen twee jaar na het inschakelen van VvE Metea is de klus volledig geklaard en afgerond!”

Zeer tevreden

Hartkoren is na zes jaar samenwerken met VvE Metea nog altijd zeer tevreden. “We werken heel goed samen met VvE Metea. Het is een hele open, transparante en betrouwbare partner en ik kan altijd mijn VvE-beheerder bellen voor goed advies. Ik ben zelfs ambassadeur voor VvE Metea. Dan vertel ik altijd dat ze echt doen wat ze beloven, dat je werkt met een vast contactpersoon en dat ze altijd goed bereikbaar zijn. Voor ons was het heel belangrijk dat VvE Metea gecertificeerd is, want dan weet je dat je met een betrouwbare partij in zee gaat. Een 10 geef ik nooit, maar een 9,5 geef ik voor de volle 100 procent. Net als voor dit rookgastraject!”