Eigenlijk sinds de 50 recreatiewoningen van VvE Plasmolen in De Ronde Venen zijn opgeleverd, zijn er bouwkundige problemen. Ook op bestuurlijk niveau kon voorzitter Leontine Bekkema, als enig actief VvE-lid, de nodige hulp gebruiken. “Met VvE Metea sta ik er nooit alleen voor. Heel fijn!”

Opgeleverd met problemen

“Tijdens de bouw ging het bouwbedrijf failliet en daardoor hebben we veel problemen gehad”, vertelt Bekkema. “Slecht aangesloten waterleidingen, verzakkende weg, scheefstaande lantaarnpalen en ga zo maar door. Na 10 jaar zijn de grootste zaken op orde en is het tijd voor groot onderhoud, zoals het schilderwerk opknappen en de brievenbussen vervangen.” Vanaf het begin is VvE Metea betrokken bij VvE Plasmolen, tot grote opluchting van de VvE-voorzitter. “Als enig bestuurslid moet je alles alleen beslissen. Da’s best lastig, zeker als er veel moet gebeuren. Onze VvE-manager Ron Steinkuhler zorgt dat ik er niet alleen voor sta. Hij heeft bijna overal verstand van. Weet hij het niet, dan zoekt hij de zaken uit. Ook weet hij taken te delegeren aan andere leden tijdens vergaderingen. Dat scheelt een hoop, want ik kan het niet allemaal alleen doen.”

Wisseling van VvE-leden

Een paar jaar terug bestond VvE Plasmolen nog uit twaalf leden, die ieder meerdere appartementen hadden. “Veel appartementen zijn de afgelopen jaren verkocht en inmiddels telt onze VvE 41 eigenaren. De vergaderingen zijn daardoor ook enorm veranderd”, zegt Bekkema. “Eerst was het overzichtelijk, nu zijn er veel meer meningen waarmee je rekening moet houden. Daar helpt onze VvE-manager ook bij. Hij leidt de vergadering, kan de boel sussen, trekt de teugels aan en gaat door als het moet. Dat werkt heel prettig. Want dat je voorzitter bent, betekent niet automatisch dat er naar je geluisterd wordt. Binnenkort komen er waarschijnlijk drie bestuursleden bij. Toch wil ik dat Steinkuhler aan onze zijde blijft, want het werkt heel fijn zo.”

Splitsingsakte aanpassen

Bij VvE Plasmolen hoorde tot voor kort ook een commerciële ruimte. Die is nu omgebouwd tot 7 nieuwe appartementen. Bekkema: “VvE Metea doet alles voor ons, van verzekeringsclaims indienen tot lekkages oplossen. Nu moet onze splitsingsakte aangepast worden en daar zit onze VvE-manager ook bovenop. Hij werkt samen met twee advocaten en twee VvE-leden, stelt de juiste vragen en houdt mij op de hoogte van de ontwikkelingen. Al in het begin zei VvE Metea dat de splitsingsakte niet klopte. Maar het is zo ingewikkeld en tijdrovend dat je zo’n akte niet snel aanpast. Met de nieuwe appartementen erbij moesten we wel. Gelukkig helpt onze VvE-manager hier ook bij en hebben we binnenkort eindelijk een écht eerlijke verdeling van de kosten.”