Als een gebouw vijftig jaar oud is, dan kun je er niet meer omheen: het wordt echt tijd voor groot onderhoud. Bij VvE Camelot in Alkmaar besloten ze daarom de hulp van VvE Metea in te schakelen. “Een professionele VvE-beheerder geeft rust, zorgt voor betere besluiten en snellere doorlooptijden”, zegt Nico Graaf, bestuurslid en voormalig voorzitter van de VvE.

Tijd voor een VvE-beheerder

“In Alkmaar wil de gemeente al in 2030 een paar wijken gasvrij hebben, waaronder onze wijk. Wij zien dat bijvoorbeeld woningcorporaties daarmee al aan de slag zijn en wij moeten dus ook aan de bak. Dat betekent dat we als VvE moeten weten wat we precies gaan doen en wat dat allemaal gaat kosten, zodat we kunnen sparen. Ook moeten we daarvoor een goed Meerjarenonderhoudsplan (MOP) opstellen. Hoewel we voorheen het beheer van onze VvE met 74 leden zelf deden, besloten we dat het tijd werd een professionele beheerder in te schakelen. Dit werd te groot voor ons. We kozen voor VvE Metea omdat zij een duidelijk verhaal hadden.”

Akte van splitsing vs. huishoudelijk reglement

“Bij VvE Metea kijkt het instroomteam eerst of alle financiën en alle officiële stukken van je VvE op orde zijn. De administratie hadden we altijd keurig bijgehouden, dus daar werden geen vreemde zaken aangetroffen. Maar in de loop der jaren zijn onze akte van splitsing en ons huishoudelijk reglement elkaar gaan tegenspreken. Zo’n huishoudelijk reglement kun je makkelijker tussentijds aanpassen en dat hadden we dus gedaan. De afspraken die in het reglement staan, willen we nu ook doorvoeren in onze akte van splitsing. Dat is nog wel een proces en daar begeleidt het instroomteam ons nu bij. Daarna is alles op orde en krijgen we onze vaste VvE-beheerder.”

Varen op ervaring

“Binnenkort gaan we ons MOP voorstellen aan de Algemene Ledenvergadering. Dat gaat dus best snel, want we hebben VvE Metea vorig jaar pas ingeschakeld. Je merkt dus al dat zaken sneller verlopen met een professionele partij aan je zijde. Nog voordat we met het MOP aan de slag gaan, worden onze standleidingen vervangen. Dat waren we ook al jaren van plan, maar dat ging pas echt lopen toen we VvE Metea inschakelden. Zelf hadden we al allemaal offertes aangevraagd, maar eigenlijk zegt dat ook onvoldoende. Je moet een partij hebben die kennis van zaken heeft, ervaring heeft met dit soort projecten en weet hoe andere VvE’s het aanpakken. Die partij hebben we gevonden in VvE Metea. Daardoor staan we als bestuur beter aan het roer en gaat het veel sneller.”