We zijn ambitieus bij VvE Metea. We doen nu het VvE-beheer voor zo’n 600 VvE’s door heel Nederland en dat moeten er 800 worden in 2022. Da’s een enorme groei, maar tegelijk willen we niet inboeten aan kwaliteit. We hechten aan korte lijntjes met onze VvE’s, willen er 24/7 zijn en deskundig advies op maat geven. Dat willen we absoluut niet veranderen. Sterker nog, we willen onze vakkennis laten groeien en aantoonbaar maken. Daarom worden er voortdurend incompany inhoudelijke trainingen gegeven bij VvE Metea. Ook ging ik kortgeleden examen doen – en binnenkort volgen mijn collega’s in mijn voetsporen.

Voordat ik inga op mijn examen, ga ik eerst terug naar de tijden dat er nog geen officiële erkenning voor VvE-beheerders was. Dan had je als VvE geen idee of je de juiste partij inschakelde en aan wie je het administratief, financieel en/of bouwkundig beheer wél kon overdragen. Dat vonden we bij VvE Metea ook niet handig of verstandig. Daarom gingen we ons bemoeien met een officiële erkenning voor betrouwbare en professionele VvE-beheerders – en dus met de oprichting van het S(amen)K(waliteit)W(aarborgen)-certificaat. We werden zelfs de eerste VvE-beheerder die deze SKW-erkenning kreeg. En later behaalden we ook het SKW-certificaat voor de Algemene Woning Keuring.

Wij nemen het leveren van kwaliteit dus zeer serieus. Nu willen we ook laten zien dat wij met gecertificeerde VvE-beheerders werken, waarop je kunt vertrouwen. De volgende stap is dus dat al onze VvE-beheerders hun Persoonscertificaat VvE Beheer gaan behalen. Daarmee bewijs je dat je als VvE-beheerder echt kwaliteit levert en word je opgenomen in het Register Persoonscertificaat Beheerders van Verenigingen van Eigenaars. Vooralsnog is dat een klein gezelschap van nog geen 25 mensen. Daar gaan we met VvE Metea verandering in brengen. Want in 2021 gaan al onze VvE-beheerders ook examen afleggen om hun certificaat te behalen.

Onlangs mocht ik aftrappen en proberen mijn Persoonscertificaat VvE Beheer te behalen. Dat begint met een theorie-examen met tientallen multiplechoicevragen over de juridische zaken, financiën, adviesvaardigheden en bouwkundige zaken. Die vragen zijn zelfs voor ervaren VvE-managers best pittig. Is dat gelukt, dan mag je naar het praktijkexamen. Dat bestaat uit verschillende opdrachten waarin je je (praktijk)kennis moet aantonen en hoe je jouw rol als VvE-beheerder invult. Daarvoor moet je een adviesbrief aan een VvE-bestuur schrijven, een begroting opstellen, een groot onderhoudsbegeleidingstraject uitwerken en een casus uitwerken van een conflictsituatie bij een VvE; hoe handel je dan?

Het behalen van een Persoonscertificaat VvE Beheer behalen, is dus geen eitje. Gelukkig houden we bij VvE Metea van helderheid en duidelijke afspraken. Een heleboel VvE-zaken hebben we daarom al helemaal uitgedacht en de aanpakken daarvoor vertaald in vaste procedures. Dat helpt je door zo’n examen heen. Ook daardoor heb ik mijn certificaat behaald! De opgedane kennis moet ik blijven bijhouden. Want elk jaar moet ik ‘Permanente Educatie’-punten behalen om mijn certificaat te behouden.”

Ron Steinkühler is VvE-manager en Innovatie-manager bij VvE Metea. Is actief in zijn eigen VvE, heeft een juridische achtergrond en werkte eerder in de verzekeringsbranche. Het liefst brengt hij ingewikkelde wetgeving terug tot hapklare brokken voor VvE’s en wil hij zoveel mogelijk eigenaars met elkaar in harmonie en plezier laten samenwonen in een appartementsgebouw.