Heeft uw appartementencomplex een groot dak? En valt daar weinig schaduw op? Dan zijn zonnepanelen misschien wel een goede manier voor uw VvE om duurzaam energie op te wekken – en zo kan uiteindelijk elk VvE-lid geld besparen. De Postcoderoosregeling wordt vanaf volgend jaar enigszins versimpeld. En dat maakt het makkelijker voor VvE’s om een goed rendement te behalen met zonnepanelen. Natuurlijk helpt VvE Metea graag bij de voorbereiding.

Zonne-energie opwekken is duurzaam en vaak vooral voor particulieren een goede manier om geld te besparen. Bij VvE’s is dat meer ingewikkeld. De Regeling Verlaagd Tarief, ook bekend als de Postcoderoosregeling, moet helpen om zonne-energie wél nuttig in te zetten en een goed rendement te behalen. Eigenlijk is het een administratieve methode om financieel voordeel te krijgen bij de verrekening met de energiebelasting. De methode is momenteel nog erg ingewikkeld, maar wordt in 2021 vereenvoudigd.

Hoe werkt de regeling?

Mensen die binnen een postcodegebied gebruikmaken van de Postcoderoosregeling moeten samen eerst een coöperatie oprichten. Dat geldt niet voor VvE’s. Je moet wel een zonne-energie-installatie op het eigen gebouw hebben en zorgen dat de opgewekte energie aan de eigen bewoners (of een deel daarvan) wordt teruggeleverd.

Met de Postcoderoosregeling kunnen deelnemers nu nog individueel een vergoeding aanvragen bij hun energieleverancier voor de betaalde energiebelasting. Vanaf 2021 kunnen VvE’s per zelf opgewekte kWh een terugleververgoeding krijgen van de overheid. Die vergoeding verdeelt de VvE dan weer aan de VvE-leden die meedoen aan de regeling. Dat klinkt misschien nog steeds gecompliceerd, maar maakt het veel gemakkelijker en begrijpelijker. En VvE Metea kan het nóg makkelijker maken. Want onze kracht ligt natuurlijk bij het juridisch, administratief en veilig organiseren van de regeling en installatie.

In 5 stappen bereidt u zich voor:

Stap 1 – Controleren: is de Postcoderoosregeling wat voor uw VvE?
Die Postcoderoosregeling lijkt perfect voor VvE’s, omdat VvE-leden samen kunnen investeren in zonnepanelen op het dak of op de grond van het appartementencomplex. De grote vraag is: is het dak van uw appartementencomplex geschikt (te maken) voor zonnepanelen? Wat gaat dat kosten? En wat kan dat ongeveer opleveren? Uw VvE-manager kan u helpen om alle mogelijke kosten en baten in rekening te brengen.

Stap 2 – Werven: wie doet mee?
De Postcoderoosregeling komt niet ten goede van de VvE, maar alleen van de VvE-leden die meedoen. Wel kan de VvE zelf meedoen voor het gemeenschappelijk energieverbruik. Niet elk VvE-lid hoeft mee te doen, maar: alleen wie investeert, profiteert van de regeling. Ook geldt: hoe meer mensen meedoen, hoe beter betaalbaar de installatie wordt. Zorg daarom dat u genoeg enthousiaste VvE-leden hebt zodat het dak maximaal vol gelegd kan worden met zonnepanelen. Vraag het bestuur of u tijdens de volgende Algemene Ledenvergadering (ALV) uw voorstel mag vertellen – eventueel kan ook hier VvE Metea helpen om vragen te beantwoorden.

Stap 3 – Onderzoeken: wat levert het op?
Weet u hoeveel VvE-Leden willen meedoen? Dan kunt u een verdiepend onderzoek laten uitvoeren naar de daadwerkelijke kosten voor het plaatsen van de zonnepanelen. Laat ook het mogelijk rendement onderzoeken van die panelen. Zo kan elk VvE-lid de berekening doen voor de eigen energiekosten: op welke besparing kan ik ongeveer rekenen? In deze fase kan VvE Metea onderzoeken wat u juridisch allemaal moet regelen. Denk aan welke besluiten de VvE moet nemen en welke eventuele vergunningen u nodig heeft.

Stap 4 – Stemmen: voorleggen aan de deelnemers en de ALV
Alles uitgezocht? En alle kosten, baten, werkzaamheden, financiële bijdragen per lid en verplichtingen helder in zicht? Dan wordt het tijd om te stemmen. Presenteer de uitkomsten van het onderzoek aan de deelnemende VvE-leden. Zijn zij akkoord? Dan vraagt u het bestuur om een stemming over de plaatsing van zonnepanelen tijdens de volgende vergadering.

Stap 5 – Uitvoering en oplevering
Na goedkeuring van de ALV kunt u de zonnepanelen laten plaatsen. Een bouwkundig consulenten van VvE Metea kan u helpen vanaf de offerte-aanvraag tot aan de oplevering. Ook helpen we u graag bij het aanvragen van de Postcoderoosregeling en vanaf volgend jaar bij de verdeling van de subsidie onder de deelnemende VvE-leden.

Hulp nodig?

Hoewel de Postcoderoosregeling per 2021 administratief minder ingewikkeld wordt, kost het nog flink wat uitzoekwerk. Gelukkig kunt daarvoor bij elke stap aankloppen bij VvE Metea. Of het nu gaat om de juiste vaklui vinden voor het plaatsen van de panelen of om de verdeling van de subsidie volgend jaar: u kunt altijd de hulp van VvE Metea inschakelen.

Jeroen Kwant is de duurzaamheidsadviseur van VvE Metea en houdt alle ontwikkelingen op duurzaamheidsgebied in de gaten. Wilt u meer weten over waterzijdig inregelen? Of over andere duurzame tips en oplossingen? Neem dan contact met hem op: bel naar (030) 60 03 930 of mail naar endura@vvemetea.nl.