Een lockdown voelt voor ons als zeer tegennatuurlijk. Dat we nu niet bij onze VvE’s komen en tot oktober geen fysieke vergaderingen bijwonen, vinden we meer dan jammer. De meeste VvE-managers en bouwkundigen bij VvE Metea zijn namelijk mensen-mensen. We vinden het niet alleen heel belangrijk, maar ook fijn om goede relaties te hebben met onze VvE’s. Om bestuursleden te spreken en om, als het even kan, langs te komen om te zien hoe het echt gaat. Deze coronaperiode voelt, ondanks het vele digitaal vergaderen en de dagelijkse ontmoetingen via Teams met bestuursleden, collega’s en bedrijven, voor ons daarom als heel onwennig. Toch maken we er het beste van en gebruiken we deze tijd om onze dienstverlening nog verder te verbeteren.

Eind januari mochten we bijvoorbeeld een digitale stand inrichten tijdens de Landelijke Week van de VvE, de digitale beurs van VvE Belang. Dan zit je vol ornaat de hele dag voor je beeldscherm te videobellen en te chatten met digitale beursbezoekers. Onze stand werd relatief goed en lang bezocht door zo’n zeshonderd bezoekers. Nu deze coronaperiode langer blijft aanhouden, wordt ook dit soort grotere digitale evenementen steeds belangrijker. Daarom onderzoeken we hoe wij dit in de toekomst ook zelf kunnen faciliteren. En we kijken of een digitale receptie met chatfunctie een optie is. Dat verbetert onze bereikbaarheid, al werken we thuis.

Gelukkig weten we de contacten met VvE’s nog steeds goed te leggen, dat blijkt wel uit de contacten met potentiële nieuwe klanten. De afgelopen jaren hebben we een enorme groei gezien in het aantal VvE’s dat voor ons kiest als VvE-beheerder. Naar verwachting werken we over 3 jaar met bijna 800 VvE’s. We willen vooral niet uit onze voegen groeien en juist meegroeien met ons klantenbestand. Want we willen het goed blijven doen, onze kwaliteit hoogstaand houden. We willen nóg beter kunnen inspelen op de vragen van onze VvE’s. Vorig jaar hebben we al Corporea gelanceerd, het beheerpakket voor VvE’s met een woningcorporatie als lid. En sinds vorig jaar hebben we een innovatiemanager die kijkt hoe we onze bestaande VvE-beheerpakketten en bedrijfsprocessen kunnen verbeteren. Juist omdat we onze dienstverlening naar een nog hoger niveau willen tillen.

Op bouwkundig en technisch gebied staan we ook niet stil. Als VvE krijg je steeds meer te maken met complexere verduurzamingsmaatregelen. Wij kunnen helpen met de begeleiding van die grootschalige verduurzamingsoperaties. Denk aan het energiezuinig inregelen van het ventilatiesysteem of aan het isoleren van de volledige buitenschil van je gebouw. Dan ga je de spouwmuren en het dak isoleren en misschien vervang je ook de kozijnen. We adviseren graag over de beste maatregelen op het juiste moment én over passende financiering. Ook het traject vanaf de subsidieaanvraag tot de oplevering kunnen we goed begeleiden. Want dat maakt het makkelijker voor onze VvE’s. Bovendien heb je dan te maken met één vertrouwd gezicht dat ook na de oplevering aan je zijde blijft staan en altijd meedenkt over de mogelijkheden van jouw VvE.

Juist in deze vreemde tijd kiezen we er dus bewust voor om te investeren in de relatie met onze VvE’s. Om ondersteuning te bieden waar dat kan en (straks) nodig is. Want dat voelt juist heel natuurlijk: korte lijntjes hebben met onze klanten en actief meedenken over wat moet gebeuren en wat beter kan.

Nick Out is commercieel directeur van VvE Metea

Foto: Bart Ros