In de winter kan het ijskoud worden in veel appartementen van de VvE Raadhuisplein in Smallingerland. Het wordt daarom hoog tijd om het gebouw aan te pakken. “Met nieuwe kozijnen, driedubbelglas, nieuwe ventilatie en isolatie gaan we ons gebouw een stuk warmer en energiezuiniger maken”, zegt Bauke Postma, de voorzitter van de VvE. “VvE Metea heeft geholpen met de besluitvorming en om hiervoor het financiële plaatje helder en kloppend te krijgen.”

VvE Metea doet al sinds 2008 het beheer voor de VvE in Drachten Smallingerland en neemt daarbij ook het opstellen van het Meerjarenonderhoudsplan (MOP) op zich. “Daaruit bleek al dat onze houten kozijnen ernstig aan vervanging toe zijn, omdat het hout op sommige plekken aan het rotten is”, vertelt Postma. Met 18 individuele eigenaren en 27 appartementen die onder één groot eigenaar vallen, zijn bovendien niet alle ramen hetzelfde. “Sommigen hebben dubbel glas, anderen hebben nog de originele enkele ramen uit de jaren zeventig. Dat willen we nu in één keer aanpakken: iedereen krijgt driedubbelglas en kunststof kozijnen.”

Energiezuiniger maken

De ramen en kozijnen zijn lang niet het enige wat wordt verbeterd aan het gebouw in Drachten. “We hebben onderzoek laten doen naar een muuranker en naar de koudebruggen, om vast te stellen welke isolatie nodig is. Dat is begeleid door een technisch adviseur van VvE Metea. Daaruit blijkt dat er veel kou van buiten binnenkomt doordat onze gevels en muren bijna niet geïsoleerd zijn”, vertelt de VvE-voorzitter. “Daarmee gaat veel energie en warmte verloren. Met gevelisolatie voor de kopgevels en spouwmuurisolatie aan de balkon- en galerijzijde gaan we dat oplossen. Daarnaast komt er een automatisch CO2-gestuurd ventilatiesysteem dat zorgt voor een gezond binnenklimaat.”

Financiering regelen

Doordat VvE Raadhuisplein heeft gekozen voor de aanvullende dienst Endura, heeft VvE Metea geholpen alle kosten te berekenen en welke financieringsmogelijkheden er zijn om al het geplande onderhoud te betalen.  “Wat betekent het onderhoud voor de maandelijkse bijdragen? En waar halen we de financiering vandaan? VvE Metea heeft onderzocht wat voor ons de beste oplossingen waren en die aan ons voorgelegd”, zegt Postma. “Dat scheelt een hoop uitzoekwerk. Ze organiseren ook onze Algemene Ledenvergadering en hebben tijdens drie extra vergaderingen alle vragen rondom de financiering beantwoordt. Half december waren we eruit: we gaan voor 15 jaar een lening aan bij het Nationaal Energiebespaarfonds (NEF). VvE Metea verwees ons hiernaar omdat we onze appartementen meer energiezuinig maken.” Hiernaast heeft VvE Metea ook de aanvraag van rijkssubsidies geregeld.

Nieuwe VvE-bijdragen berekenen

De werkzaamheden leveren alle VvE-leden niet alleen warmere en meer energiezuinige appartementen op. “Omdat het schilderwerk voor de kozijnen wegvalt, daalt de VvE-bijdrage met 22 euro”, zegt Postma. “Wel komt er een financieringsbijdrage van 85 euro per maand, maar tegelijkertijd daalt de energierekening met waarschijnlijk zo’n 20 euro per maand. Uiteindelijk gaan we dus allemaal erop vooruit.”