Eigenlijk had ik geen idee wat een VvE-manager allemaal doet toen ik bij VvE Metea solliciteerde. Dit veranderde algauw toen ik eenmaal deze titel mocht dragen: het werk van een VvE-manager is veel breder dan je in eerste instantie zou verwachten.

Voordat ik bij VvE Metea werd aangenomen, werkte ik in de online marketing. Onwijs leuk, maar ik wilde meer vastigheid. Een echte grote-mensen-baan, waarbij ik kon leren en kon groeien. Een baan als VvE-manager leek mij een onwijze uitdaging waar geen dag hetzelfde is. Je werkt veel met mensen en het is lekker veelzijdig. Dus ik trok de stoute schoenen aan en schreef een brief: “Mijn cv sluit misschien op het eerste oog niet aan, maar als jullie mij een kans geven, dan kan ik echt een aanvulling zijn voor jullie bedrijf.” Na een paar gesprekken, waarin onder andere werd gekeken hoe standvastig en stressbestendig ik was, werd ik aangenomen. Plots was ik VvE-manager.

Midden in coronatijd mocht ik beginnen. Dit liep daardoor net iets anders, maar maakte het zeker niet minder leuk! Niet alleen de wereld was anders geworden door dit virus, maar het grootste gedeelte van mijn werk verliep digitaal, zowel het inwerken als het eerste contact met ‘mijn’ bestuursleden. Ik moest enorm veel leren, onderzoeken en ontdekken. Aan de buitenkant denken mensen misschien dat een VvE-manager de vergaderingen voorbereidt en uitwerkt. Of controleert of de VvE-bijdragen zijn betaald. In de praktijk komen er nog véél meer facetten bij kijken: ik leerde bijvoorbeeld wat er allemaal mis kan gaan met een standleiding, dat je rekening moet houden met de Flora- en faunawet wanneer je gaat verduurzamen en welke kosten voor de VvE zijn en voor de individuele eigenaar.

Elke dag is compleet anders. Ga maar na: op maandag ben je lekkages aan het oplossen, op dinsdag heb je een Algemene Ledenvergadering en op woensdag onderzoek je of en welke kunststof kozijnen financieel en technisch haalbaar zijn, terwijl je op donderdag een jaarrekening opstelt en de week afsluit met een opdracht naar de afdeling bouwkunde voor een onderzoek naar standleidingen. Geen week verloopt hetzelfde en elke dag is daadwerkelijk een verrassing. Geen wonder dat er dus werd gevraagd of ik standvastig en stressbestendig ben tijdens mijn sollicitatie. Want je moet zeker sterk in je schoenen staan als VvE-beheerder.

De financiën vond ik het meest spannende aspect van mijn nieuwe baan – en dat is na een jaar niet veranderd. Want ik waak over het geld van andere mensen, zij moeten daar hard voor werken en ik wil daar zorgvuldig mee omgaan. Zorgvuldigheid is sowieso belangrijk bij VvE Metea. Daarom zeg ik het ook eerlijk wanneer ik het even niet weet. Wat helemaal niet zo gek is, want door de enorme breedte van mijn vak kun je simpelweg niet alles weten. Ik raak dus nooit uitgeleerd bij deze baan! Gelukkig hoor ik mijn collega’s met tientallen jaren ervaring soms hetzelfde zeggen tegen hun VvE’s: “Ik zoek het uit en kom bij je terug.”

Fijn is ook dat VvE Metea aanvoelt als een familiebedrijf. We werken allemaal heel hard, maar lachen elke dag en zingen mee met het foute uur op de radio – bovendien eten we regelmatig taart, omdat alles in het leven gevierd moet worden! Mijn collega’s hebben mij de afgelopen tijd enorm geholpen. Zij deelden hun kennis en geen enkele vraag was te gek. Dat heeft mij enorm geholpen om mijn plekje te vinden binnen VvE Metea.

Matthy van Rooijen is sinds 2020 VvE-manager bij VvE Metea. Ze houdt van goede koffie en mooie verhalen en werkte eerder als socialmedia-expert.