Elke dag is het rond bepaalde momenten een drukte van jewelste in de meeste VvE-complexen. Bijvoorbeeld ’s ochtends, wanneer een groot deel van de bewoners opstaat, zich klaarmaakt voor school of werk en de lift naar de uitgang pakt. Op die momenten gaat de energiemeter extra hard lopen – en wordt het maximale gevraagd van de aansluiting. Met de Cube-batterij van iwell kunnen VvE’s die kosten makkelijk verlagen én werken aan verduurzaming.

Piekmomenten

Op bepaalde momenten van de dag is onze vraag naar energie heel groot. Die piekmomenten zorgen voor een zware belasting ons energienet én op de gemeenschappelijke VvE-meter. Daarom is de capaciteit van de VvE-aansluiting vaak fors hoger dan je zou verwachten op basis van het reguliere gebruik. Wie die pieken weet af te vangen of te verlagen, kan een lagere netaansluiting krijgen tegen een lager capaciteitstarief. Een lagere netaansluiting is goed voor de stabiliteit van ons energienet, maar ook voor de portemonnee. Daar helpt de Cube van iwell bij.

Zelf energie op voorraad

VvE’s met een aansluiting van 3x63A, 3x80A kunnen door gebruik van de Cube zo’n 2.000 euro per jaar besparen. Deze batterij laadt zich op en zorgt dat appartementencomplexen genoeg energie op voorraad hebben om de pieken op te vangen. Wie zonnepanelen heeft, laat het teveel aan energie opslaan in deze batterij. En wie zonnepanelen overweegt, hoeft met de Cube geen aparte zonne-omvormer aan te schaffen. Ook als de gunstige salderingsregeling na 2023 wordt afgebouwd, zorgt de Cube dankzij de opslag van energie voor het maximaal gebruik van eigen energie en zo min mogelijk energiebelasting.

Leasen of kopen?

De Cube is vooralsnog de enige batterij die energie kan opslaan en ontwikkeld met hulp van onder andere Stichting Doen en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). De batterij helpt ook verder verduurzamen met live inzicht in hoeveel energie zelf wordt opgewekt (bij zonnepanelen), hoeveel energie wordt gebruikt en hoeveel CO2 en geld dat scheelt. De Cube is al te leasen vanaf 92 euro per maand. Volgens de berekeningen van iwell verdient de batterij zich terug in 6 tot 7 jaar. Bij lease kan de Cube direct geld opleveren. Wel wordt altijd eerst gekeken of de batterij wel een meerwaarde heeft voor het gebouwencomplex.  Eventueel kan VvE Metea daarbij meekijken.

VvE Metea en iwell

Veel VvE’s in het beheer bij VvE Metea kennen iwell al dankzij een eerder capaciteitsonderzoek. Daaruit bleek dat veel VvE’s een te grote aansluiting hebben en dus een te hoog capaciteitstarief betaalden. Bij die VvE’s zijn de aansluitcapaciteiten verlaagd en is al een besparing gerealiseerd. Een tariefverlaging was bij een aantal VvE’s destijds niet mogelijk. Daarin kan de Cube mogelijk verschil maken. Hier kijkt iwell of de Cube alsnog een besparing oplevert. Als dit zo is, neemt de VvE-manager hierover contact op met het betreffende VvE-bestuur.

Vragen?

Jeroen Kwant is de duurzaamheidsadviseur van VvE Metea en houdt alle ontwikkelingen op duurzaamheidsgebied in de gaten. Wilt u meer weten over de Cube? Of over andere duurzame oplossingen, neem dan contact met hem op: bel naar (030) 60 03 930 of mail naar endura@vvemetea.nl.